Da li spadate u 75% mladih iz zemalja zapadnog Balkana koji nikad nisu putovali van granica svoje zemlje?! Prema istraživanju agencije „Pasha’s Fountain“ najčešći uzroci za takvo stanje su nedostatak novca i slobodnog vremena, dok je više od 87% ispitanika odgovorilo da bi želelo da poseti neku od okolnih zemalja.
Ako pažljivo pogledate grafik ispod, videćete koji su to faktori koji utiču na mlade da ne putuju.
Procenat mladih u zemljama zapadnog Balkana koji nemaju pasoš (izvor: „Pasha’s Fountain“ Agency)
Ako ste poverovali u ovo što ste pročitali, onda ste izmanipulisani :) Naime, informacije koje ste pročitali na početku ovog članka i videli u infografiku predstavljaju klasičan primer fake news-a, odnosno lažnih vesti.
Fake news su novinski tekstovi koji izgledaju kao pravi novinski tekstovi, ali im je cilj manipulisati i lažno informisati čitaoce. Takođe, lažnim vestima želi se privući pažnja čitaoca i generisati saobraćaj prema internet stranicama kako bi se ostvarila zarada od oglašavanja.
Pojam „fake news“ prvi se put upotrebljava u emisiji „60 minuta“.
Time su definisani tipovi lažnih vijesti:
- satira ili parodija
- vesti u kojoj se naslov značajno razlikuje od teksta ili multimedija u tekstu ne pripada istom
- sadržaj koji krivo navodi (o situaciji ili nekome)
- potpuno lažan sadržaj
- manipulacija
- fabrikovani lažni sadržaj
Kako se izboriti sa poplavom lažnih vesti?
Pitate se kako da prepoznate lažne vesti? Najbolje je koristiti zdrav razum. Ukoliko npr. vidite vest o navodnoj smrti poznate ličnosti i sl. i tu vest ne potvrde pouzdani mediji, očigledno je da se radi o click-bait vesti. U infografiku ispod možete pronaći jednostavno uputstvo koje vam može koristiti da lakše prepoznate lažne vesti i ne dozvolite da mediji manipulišu vama.
„Svi mediji postoje da bi ispunili naše živote veštačkim percepcijama i arbitrarnim vrednostima“ – Marshall McLuhan
„Ne prihvataj sve na tacni, pazi šta ti serviraju“ – Teodora Babić :)
_______________
Ovaj tekst kreirali su mladi iz Srbije, Hrvatske i Makedonije, učesnici omladinske razmene u okviru projekta „(Don’t) buy it!“. Projekat je sproveden uz finansijsku podršku Evropske komisije u okviru Erasmus+ programa, a podržan u okviru prvog nacionalnog poziva Tempus kancelarije u Srbiji.